Sinds een jaar gebruiken we bij Pronamic het online boekhoudsysteem Twinfield. Met dit pakket zou je eenvoudig online je administratie moeten kunnen beheren. In dit bericht zet ik daar mijn vraagtekens bij, is Twinfield wel zo eenvoudig en gebruiksvriendelijk?
Ik moet hierbij vermelden dat ik erg weinig doe met Twinfield. Ik gebruik Twinfield voornamelijk voor het opvragen van facturen en het controleren van betalingen. Toch zie ik enorm veel verbeterpunten bij deze eenvoudige handelingen. In dit bericht kort een aantal verbeterpunten.
Inloggen
Om in Twinfield in te loggen moet je naar de pagina https://login.twinfield.com/ surfen. Ik ken deze URL in principe uit mijn hoofd, maar ik type hem zelden met ‘https’ ervoor. Als je echter naar http://login.twinfield.com/ surft krijg je de melding: “De wachttijd voor de verbinding is verstreken“. Zou het zo lastig zijn om http://login.twinfield.com/ netjes door te linken naar https://login.twinfield.com/?
Zodra je uiteindelijk het inlogformulier voor je hebt begint de voglende uitdaging. Je moet een gebruikersnaam, wachtwoord en een omgeving invoeren. De gebruikersnaam en wachtwoord zijn erg gebruikelijk, maar waar dient ‘omgeving’ voor? Het zal vast een doel hebben binnen Twinfield, maar ik vind het een onnodig extra veld.
Deze problemen zijn in principe eenvoudig te verhelpen door de login URL en de logingegevens op te slaan binnen je webbrowser. De ontwikkelaars van Twinfield zouden dit echter ook kunnen vereenvoudigen. Met de kreet “Snel starten en overal toegankelijk” op hun website zou je dat wel mogen verwachten, want snel Twinfield starten is mij nog niet gelukt ;).
Navigeren
Als ik vervolgens ben ingelogd en een factuur wil bekijken klik ik in het hoofdmenu op het item “Facturatie”. Ik krijg zodra ik met mijn muis over dit item ga keurig een ‘pointer’ cursor te zien. Door de ‘pointer’ cursor krijg ik het idee dat dit item linkt naar een pagina “Facturatie”, maar dit blijkt niet zo te zijn.
Zodra ik op dit item klik opent er niet een nieuwe pagina, maar sluit het zojuist automatische geopende submenu. Dit terwijl het submenu de enige manier is om naar een pagina te navigeren is.
Als je veel met Twinfield werkt zul je wel snel gewend zijn aan het feit dat hoofdmenu items niet bruikbaar zijn. Voor de gebruikers die minder regelmatig met Twinfield werken is dat toch minder gebruiksvriendelijk.
Bladeren
Waar ik me nog het meeste over verbaas is dat je binnen Twinfield niet direct vanuit het hoofdmenu lijsten met gegevens kunt opvragen. Vanuit veel webapplicaties ben ik gewend dat zodra je op een hoofd menu item klikt je direct door gegevens heen kunt bladeren. Zo kun je in WordPress in het hoofdmenu klikken op “Berichten” en krijg je direct de meest recente berichten te zien:
Waarom kan ik binnen Twinfield niet via het hoofdmenu een overzicht met crediteuren, debiteuren, facturen, bankafschriften, etc. tevoorschijn toveren? Data opvragen binnen Twinfield moet blijkbaar beslist via allerlei onhandige zoekformulieren. Zo moet ik voor het bekijken van de laatst verzonden facturen naar “Opvragen” onder het menu item “Facturatie” gaan en vervolgens het volgende formulier invullen:
Als ze nou eens onder het hoofdmenu item “Facturatie” meteen de meest recente facturen weergeven zou me dat enorm veel tijd besparen. Hetzelfde geldt ook voor allerlei andere objecten zoals crediteuren en debiteuren. Eenvoudig een overzicht naar voren halen en daardoor heen bladeren zit er bij Twinfield naar mijn idee niet in.
Permalinks
Permalinks zijn denk ik de basis van elke goede webapplicatie. Alle data binnen een webapplicatie moet naar mijn idee bereikbaar zijn onder een unieke permanente link. Gelukkig beseffen veel ontwikkelaars wereldwijd dit en is data steeds vaker terug te vinden onder een unieke permanente link.
Bij Pronamic werken we met allerlei webapplicaties. Je kunt daarbij denken aan de webapplicaties van 37signals (Basecamp, Highrise, etc.) en het Pronamic intranet met alle klant- en projectdata. Alle data binnen deze webapplicaties zijn via een unieke URL op te vragen. Ik merk dat we deze URL’s intern steeds vaker gebruiken, zo linken we in e-mails, chats en andere applicaties naar gerelateerde data.
Helaas is data binnen Twinfield nog lang niet altijd goed onder een unieke permanente link beschikbaar. Dit terwijl ik juist regelmatig naar administratieve data in Twinfield wil linken. Zo zou ik bij vragen over data binnen Twinfield een collega kunnen mailen met een link naar de betreffende data.
Conclusie
Ik denk dat Twinfield qua usability nog flink aan de weg moeten werken. Administratief gezien zullen bepaalde dingen vast en zeker handig opgezet zijn. Voor iemand die echt eenvoudig en snel zijn administratie wil doen lijkt Twinfield mij minder handig. Ik denk dat voor mensen zoals mij hippen en moderne webapplicaties zoals MoneyBird veel fijner werken.
Gelukkig heeft Twinfield ook een API beschikbaar gesteld. Het is dus mogelijk om Twinfield data via een eigen applicatie op te vragen en gebruiksvriendelijker weer te geven. Ik heb op Google Code: https://code.google.com/p/twinfield/ wat meer informatie over deze API gepubliceerd. Naast dat heb ik ook een aantal experimentele PHP 5.3+ classes ontwikkeld waarmee bepaalde Twinfield data is op te vragen.
Dummy code
<?php namespace Pronamic\Twinfield; $twinfieldClient = new TwinfieldClient(); // Inloggen $result = $twinfieldClient->logon($username, $password, $organisation); // Kantoren opvragen $offices = $twinfieldClient->getOffices(); // Zoeken $finder = $twinfieldClient->getFinder(); $search = new Search(); $search->setType(Search::TYPE_DIMENSION); $search->setPattern('*'); $search->setField(Search::FIELD_ALL_CODE_OR_NAME); $search->setFirstRow(1); $search->setMaxRows(Search::ROWS_ALL); ?>
Ik wil dit te zijner tijd verder gaan ontwikkelen en het opvragen van bepaalde data in Twinfield vereenvoudigen. Wellicht zijn er vervolgens ook mogelijkheden om andere PHP applicaties te koppelen aan Twinfield. Zo is er volgens mij veel interesse in een stabiele Magento Twinfield koppeling.
11 reacties op “Twinfield usability en API”
Als dagelijks ‘gebruiker’ van Twinfield kan ik je blog alleen maar onderschrijven. Alhoewel ik zeer tevreden ben over de mogelijkheden en stabiliteit van Twinfield laat de gebruiksvriendelijkheid te wensen over. Het terugvinden van facturen, bladeren door klantgegevens en bankafschriften blijft lastig. Vrijwel elk rapport wordt gemaakt op van te voren ingegeven criteria. Handiger zou zijn dat je vanuit een globale zoekopdracht verder kunt filteren. En ja, die Magento-Twinfield koppeling, daarvan hoop ik ook snel dat er een stabiele mogelijkheid voor komt.
Dag Remco, dank voor de goeie feed back. We nodigen je graag uit bij ons op kantoor in Hoevelaken omdat we wel wat aanknopingspunten zien. Je kunt mij bereiken via @boekhoudonline of via mappel apestaartje twinfield punt com.
Bedankt voor je snelle positieve reactie, ik hoop dat de punten worden meegenomen in volgende releases. Voor de uitnodiging bij jullie op kantoor wil ik graag bedanken. Ik maak beperkt gebruik van Twinfield, daarnaast zijn de genoemde punten denk ik wel duidelijk. Mocht je toch nog vragen en/of opmerkingen hebben dan hoor ik die uiteraard graag.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met WordPress shops gekoppeld aan twinfield?
Kan dit? Via welke techniek, API, xml?
Bedankt alvast
Ik heb geen ervaring met WordPress shops die gekoppeld zijn aan Twinfield. Ik heb wel ervaring met WordPress gekoppeld aan Twinfield voor bijvoorbeeld het opvragen van facturen. Twinfield heeft een API waarmee je allerlei informatie kunt opvragen en/of verwerken, de API werkt op basis van SOAP en dus XML berichten. Voor code voorbeelden kun je kijken op http://code.google.com/p/twinfield/, ook kan Pronamic (http://pronamic.nl/) je helpen bij het opzetten van koppelingen tussen WordPress shops en Twinfield.
Beste Remco,
Super dat je je php werk aan de twinfield api deelt! Ik maak er zelf dankbaar gebruik van.
Is het ook mogelijk facturen te plaatsen via deze API dat jij weet? Ik ben hier mee bezig dus mogelijk dat ik wat kan bijdragen, maar wil eerst even bij jou checken of jij hier al ervaring mee hebt.
Ik vond zo gauw niets in jouw library (die met name zaken ophaalt en presenteerd).
mvg Martijn.
We werken momenteel ook aan het toevoegen en updaten van klanten en facturen.
PHP bibliotheek:
https://github.com/pronamic/twinfield
WordPress plugin voor Twinfield:
https://github.com/pronamic/wp-twinfield
Binnen de WordPress plugin is het al mogelijk om klanten en facturen aan te maken.
[…] Twinfield koppeling voor WordPress. In 2011 schreef ik op mijn eigen weblog in het artikel “Twinfield usability en API” al over de Twinfield API. Sindsdien hebben we regelmatig gesleuteld aan de Twinfield […]
Beste Remco,
Ben op je website verzeilt geraakt omdat ik opzoek ben naar een PHP voorbeeld voor het opvragen van e-bankafschriften uit Twinfield. Dit zijn dus de bankafschriften die via de koppeling met de bank automatisch iedere dag worden ingelezen. Er is een API voor beschikbaar, maar helaas werkt die om mij onbekende redenen anders dan de API die mij al bekend is. Daardoor vind ik het erg lastig om de bestaande code aan te passen naar die nieuwe API.
Hebben jullie er ervaring mee? Mijn kennis van Soap is te weinig om op basis van de wdsl iets te kunnen schrijven.
Helaas heb ik nog geen ervaring met het opvragen van e-bankafschriften.
[…] Twinfield koppeling voor WordPress. In 2011 schreef ik op mijn eigen weblog in het artikel “Twinfield usability en API” al over de Twinfield API. Sindsdien hebben we regelmatig gesleuteld aan de Twinfield […]